LorettoG

Direktlänk till inlägg 9 mars 2011

Hur man syr en hästrosett!:)

Av Maria - 9 mars 2011 21:55

Hahahah Nu lägger jag ut ett litet töntigt pysselinlägg:P

Jag har en liten konstig "hobby", nämligen att sy hästrosetter! Jag började när jag höll på med ponnysar, tyckte att det var så dyrt med sådan man-rostetter som man köpte på hästaffärerna. Så jag kollade hur de va sydda och försökte att göra likadant! Detta har jag gjort sedan jag var typ 10 år:P

Så nu ska ni bloggläsare få veta mina små hemligheter i olika steg med bilder:D

Det du behöver:

  • nål
  • tråd
  • hårdare tyg eller band, finns att köpa på vanliga tygaffärer (till just den här använder jag ett guldigt tygband)
  • Hästgummisnoddar
  • lim, gärna textillim

 


    


1. klipp en ca 2-4x3-6 cm stor tygbit (om du har ett band är det ju redan utmätt, klipp då av det så långt du vill ha de) Det ska bilda en rektangel. Jag gillar storleken ca 4x5 cm. Klipp med "vävningen" i tyget.

 

 


2 .Kanten kommer antagligen att bli så här flikig, så klipp av det värsta. 


  

3. Limma kanten/a ca 1/2 cm. Nu hade jag bara kontaktlim, detta e inte så bra så använd helst textillim:)

   


Så här ser den limmade kanten ut.



4.Vik in kanten dubbel, då blir det snygga kanter överallt:)


 


5.Vik ihop bandet som en solfjäder, det blir finare ju fler gånger man viker dem tycker jag. Men om tygbiten är mjuk blir det snyggare med lite färre vikningar.


  


Vikt!




6.Tryck ihop "vikningarna" så de ligger rakt och sy igenom en gång i mitten av tygbiten. Här ligger "vikningarna" löst.



7.Sy 1 mm från där nålen kom ut och tillbaks till andra sidan igen:)


 


Så här ska det se ut då!


  


8.Sy tillbaks igen till den sidan där änden på tråden inte är och ta ett gummiband och trä på nålen.


  

9.Gör 2 eller 3 dubbelknutar av änden och nåltråden. Klipp av tråden.


   



Väckla ut rosetten och Voila! En färdig hästrosett!

 

 

       


Här är en rosetten och en lite nogrannare gjord rosett:)

         


Med lite fantasi kan man göra massor med finasaker! Här är en vit rosett med en blingblingsten i!


    

Eller en sån här, de har jag gjort i färgerna marinblått-svart-vitt-silver och guld.


      

Här är min flät/rosettlåda:)

 

Hela lådan:) Här har jag gjort alla rosetter förutom de röda och lila längst ner.:)

 

Och tillsist med locket på! Tyvärr har det blivit en spricka i locket, men men!

Nu har ni något kul att pyssla med!:D


  

 
 
Klara

Klara

10 mars 2011 15:47

Men vad kul! De ser jätteproffsiga ut, och mycket roligare än alla "vanliga" som går att köpa. :)

http://klaradahlstedt.blogg.se

Maria

10 mars 2011 22:52

Ja:) Mer personligt och man sparar lite pengar dessutom!

 
Charlotte

Charlotte

10 mars 2011 17:25

Vad fina rosetter! Ska helt klart testa att göra sådana, brukar ha i pannluggen, hehe.

http://charlottetroein.blogg.se

Maria

10 mars 2011 22:50

Tack! Det är faktist väldigt kul att sitta och pilla med!:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 1 juni 2011 19:22

Nu finns det massor med ny intressant läsning på bloggen: Lorettog.com*klicka*   ...

Av Maria - 21 maj 2011 12:10


Nu har jag frågestunt på min nya blogg : *klicka* http://www.lorettog.com Kika in och ställ en fråga!:)     ...

Av Maria - 26 april 2011 09:13

Hejhej! Jag har en nyhet: har flyttat bloggen till wordpress:D Den nya adressen är: www.Lorettog.com ...

Av Maria - 25 april 2011 17:45


Kikade lite på bloggdatorer på mediamarkt idag, fyller år om en månad och har tänkt att önska mig en minipc:D Fastnade för en nokia som var lite fräck:)  Kom gärna med tips om minisar/netbooks!       Har föresten köpt en ritplatta som ja...

Av Maria - 25 april 2011 16:29


  Dissar vojlockar!      Är gräsligt fult,stelt och gammaldags och jag ser inget possetivt med det!         ...

Ovido - Quiz & Flashcards