LorettoG

Direktlänk till inlägg 15 mars 2011

Hästgodis!

Av Maria - 15 mars 2011 18:03

Ännu ett töntigt pysselinlägg på G :D Även detta började jag med på "ponnytiden".

Jo, nämligen att baka hästgodis! Man kan exprimentera massor och byta ut olika ingredier! Men kolla alltid vad de du slänger i smeten inehåller. Om du vill ha "dietversionen" till t.ex tjocka ponnysar kan du hoppa sockret och lägga i lite salt istället! Men det är inte så farligt mkt socker, sirap om man tänker på hur lite det är man ger dem.

Hur man bakar hästgodis:


Ca 20-25 bitar


msk=matsked

krm=kryddmått

dl=deciliter

½= en halv


Du behöver:

1 dl havregryn

½ krm vaniljsocker 

1 msk Ljus sirap

1 msk brunt socker

½ krm salt

2 msk vatten

1 ½ msk rivet äpple

Fantasi!


Tvätta händerna. Lägg allt i en bunke, riv äpplet. Blanda så att havregrynen bryts ner med hällst en elvisp. Rulla ca 1x1-1x2 stora kulor. Platta till dem med fingrana, använd antingen mjöl eller vatten så att inte händerna blir kladdiga. Jag tycker vatten blir bäst!

Ställ i ugnen i 175 grader i 12-18 minuter. Loretto gillar när man gör dem tunna och knapriga om de har "deg" i mitten så fastnad de lätt i gommen vilket inte är så trevligt:)


                 




  

 
 
lollo (a)

lollo (a)

20 mars 2011 22:55

Jätte roligt med sånna här pyssel-inlägg! Jag ska absolut prova detta någon dag! :D<3

http://www.crazypony.blogg.se

Maria

21 mars 2011 16:33

Vad bra! Då ska jag knåpa ihop flera då:D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 1 juni 2011 19:22

Nu finns det massor med ny intressant läsning på bloggen: Lorettog.com*klicka*   ...

Av Maria - 21 maj 2011 12:10


Nu har jag frågestunt på min nya blogg : *klicka* http://www.lorettog.com Kika in och ställ en fråga!:)     ...

Av Maria - 26 april 2011 09:13

Hejhej! Jag har en nyhet: har flyttat bloggen till wordpress:D Den nya adressen är: www.Lorettog.com ...

Av Maria - 25 april 2011 17:45


Kikade lite på bloggdatorer på mediamarkt idag, fyller år om en månad och har tänkt att önska mig en minipc:D Fastnade för en nokia som var lite fräck:)  Kom gärna med tips om minisar/netbooks!       Har föresten köpt en ritplatta som ja...

Av Maria - 25 april 2011 16:29


  Dissar vojlockar!      Är gräsligt fult,stelt och gammaldags och jag ser inget possetivt med det!         ...

Ovido - Quiz & Flashcards