LorettoG

Direktlänk till inlägg 26 mars 2011

Stallmys!

Av Maria - 26 mars 2011 19:49

Hej!


Idag har jag haft en lång och underbar stalldag:)


Gick upp kl  11 och åkte till naturnära (foderaffär). Där köpte jag En säck morötter,  en burk vitamin/miniral pellets, 2 st fodertunnur och2 st fodermått (1l & ½l ) och Lusern. :)


Hade även vart och köpt fruktmüsli och Kraft. Loretto har vart så mageroch han blir inte tjockare så vi ska testa att fodra upp honom med Lusern också, det ska vara bra:)

 

Om ni har nått tips för att hästarna ska bli lite tjocka så blir jag supertacksam om ni slänger iväg en kommentar, Loretto va nämligen lite skeptisk till Lusern och tyckte inte om det så mkt!

 

Nu äter Loretto:

  • 13 kg hö och ensilage
  • ½ kg fruktmüsli
  • ½ kg lusern
  • ½ kg betfor
  • 1 kg kraft
  • 1 dl vitamin & miniral pellets
  • 1 msk c-vitaminpellets

Sedan åkte jag och mamma och köpte kanelbullar till stallfika, mums!

Vi kom till stallet, jag mockade boxen och mama hagen.


Det är så skönt att ha tid på sig på stallet, mockade riktigt noggrant och gjorde det riktigt fint:)


Jag tog in Lorran och pussade,pysslade med honom:) Knölarna på ryggen är mkt bättre och det är inte knölar längre utan bara små små sårskorpor på 2 ställen:) skönt!

 

 


Men eftersom att han ömmade lite så longerade vi honom idag, vi kommer antagligen inte rida honom tills vi har fått den mjuka renfilten så att inte de små såren går upp eller något efter som han är så känslig.


För första gången med inspänningstyglar, tycker inete om inspänningstyglar eftersom att man tvingar ner huvudet på hästen igentligen, men han måste arbeta lite oxå om man longerar ett helt pass så att han inte bygger helt fel muskler.


Jag spände dem bara löst och efter ett ag började han söka sig ner-frammåt bättre.


Men han var ju jättepigg eftersom att han bara har klättrat i 2 dagar me honom! Lite senare kanske det kommer en liten film och så ska ni få se lite bilder:)


Tror föresten att jag ska önska mig en bloggdator (i födelsedagspresent) som jag kan ta med mig överallt så jag kan uppdatera hela dagen!

Kul va?


Är smått trött på att bara kunna uppdatera på nätterna i stort sätt, min dator är lite för stor för att ta med sig överallt tyvärr... bara 1 månad kvar ungifär!

  Här är ett smakprov på de kommande bilderna!


 




 
 
Emelie

Emelie

27 mars 2011 00:04

De flesta hästar ignorerar lucernen i början, men det brukar släppa senare om man fortsätter att ge det =)
Ger du lucern i pelletsform eller i "hö"form? Det som ser ut som hö/gräs brukar slinka ner bättre hos hästarna :) Kanske värt att testa?

http://semlur.blogg.se

Maria

27 mars 2011 00:20

Ger det i "höformen" :) tyckte oxå att det såg godare ut! Får hoppas att han vänjer sig, ska testa att blanda det med betforen imon och hoppas att han gillar det bättre!:)

 
Ingen bild

erika

27 mars 2011 00:54

jag gav min häst mustang kraft óch det funkade toppen

Maria

27 mars 2011 18:17

Tack! Det ska jag kolla upp!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 1 juni 2011 19:22

Nu finns det massor med ny intressant läsning på bloggen: Lorettog.com*klicka*   ...

Av Maria - 21 maj 2011 12:10


Nu har jag frågestunt på min nya blogg : *klicka* http://www.lorettog.com Kika in och ställ en fråga!:)     ...

Av Maria - 26 april 2011 09:13

Hejhej! Jag har en nyhet: har flyttat bloggen till wordpress:D Den nya adressen är: www.Lorettog.com ...

Av Maria - 25 april 2011 17:45


Kikade lite på bloggdatorer på mediamarkt idag, fyller år om en månad och har tänkt att önska mig en minipc:D Fastnade för en nokia som var lite fräck:)  Kom gärna med tips om minisar/netbooks!       Har föresten köpt en ritplatta som ja...

Av Maria - 25 april 2011 16:29


  Dissar vojlockar!      Är gräsligt fult,stelt och gammaldags och jag ser inget possetivt med det!         ...

Ovido - Quiz & Flashcards