LorettoG

Alla inlägg under mars 2011

Av Maria - 13 mars 2011 01:36

Hejhej!

Tänkte skriva ett litet kvällsinlägg som vanligt!

Idag (igår) Gick Loretto Super och galopperade och flyttade sig för skänkeln (sådant kan/kunde han inte såbra när jag köpte hnm)! :D såglad! Men somsagt så va det min mamma som red då det inte funkar med min rygg än, ska göra ett nytt försök igen imon att rida. Han var en helt annan häst i den nya sadeln, avslappnad mjuk och kändes behaglig på något sätt, och det kände jag i bara skritten! Den sadeln blir det somsagt! Imon kmr bra bilder från igår, tagna med en något riktig kamera! 

 

Från det ena till det andra! Måste bara säga en sak, blir sjukt trött på folk som missuppfattar en för att vara arg bara för att man inte använder smilisar efter varje mening! Blir inte ni det? Om jag slänger iväg en kommentar utan smilisar så är jag inte arg för det, måste förtydliga detta då jag inte orkar så fjantiga missuppfattningar mer!:)         

Imon ska jag upp tidigt och somsagt försöka rida:) Ser fam imot varje gång, han är ju så rolig att rida!

Vad tror ni om ett litet pysselinlägg om hur ma bakar hästgodis?:) skulle det va något?

 

Här e lite dåliga bilder tagna me mobilen, orkar inte ladda ner de andra bra bilderna just nu då den kameran ligger kvar i bilen....

 

LIte stor häst och lite litet fönster

  

... och smått smutsiga lindor.... 

Väldigt  Charmigt eller?:P

    

Här är bates sadeln, den ser inte direkt vacker ut... men väldigt mysig att sitta i.

 

 

 

    

 

Av Maria - 12 mars 2011 18:27

Hej!

Somsagt provade vi en ny sadel sompassade utmärkt på Loretto, han trivds värkligen i den och de gjorde vi med! Visserligen så skrittade ja bara i den (kan rida om några dagar igen) men jag gillade den och litar på mammas ord att den var underbar, hon var lyrisk! Måste göra en lite rättelse från förra inlägget, sadeln heter Finess såklart, blandar alltid ihop den med prestige av någon andledning:p!

Så:

Nu säljer vi vår underbara dressyrsadel, den är 17,5 stor och som en dröm att rida i (mkt stöd och djup sits!). Inköpt  28/8-10 på ridsport i kungsbacka.  Mkt fint skick och inte alls mkt använd.  Säljes bara pga att den inte ligger bra på Loretto (köptes till Szaron)

 

Pris: 14 000 kr

Mammas nmr: 0761177756

Mail:detdu-.-@hotmail.com

 



  

Av Maria - 11 mars 2011 23:22

Imon (ilr ja... ida om nåra minuter) så drar jag och mamma till stallet tidigt, vi ska nämligen testa en ny sadel på Loretto:)

Sadeln är en luftstoppad bates, 1,5 år andvänd (av en häst med grovt sadeltvång), med bytbara järn, och med mkt kåpor. Anledningen att vi letar ny sadel är att min underbara prestige ligger dåligt på Loretto, vilket inte är bra med hans sadeltvång!

Det är mammas kompis som säljer sadeln, den ska vara väldigt skön och bra till sadltvångshästar. Men det får vi se imon!:)

Mamma tog hand om Loretto idag efter att vi vart på akuten. Det gick jättebra men han var väldigt pigg! Hon longerade honom inte och satt upp utan att någon höll i honom, han skötte sig super!:D

Tycker att det är bra att han är possetiv oh frammåt, hälldre än lat och sur!

Lite kul, det är nåra som har frågat om jag vill rida deras hästar då och då, vilket är superkul! Det är ju så nyttigt och roligt att rida andras hästar oxå!

Smärta i ryggen har lagt sig lite nu när jag har rört mig "så mkt" idag, hoppas tillochmed på att kunna ta nåra värktabletter och rida en sväng imon:)) kul!


Min sadel och mitt förra träns, före Szarons (*min förra häst) första tävling.




    

Av Maria - 11 mars 2011 18:51

Jag har funderat på detta, färgglatt eller inte??

Kan inte riktigt bestämma mig om jag gillar färgglatt eller inte! Tycker inte alls att det är fint men ändå är det väldigt charmigt!

Är ju dressyrnörd och rider alltid med vitt schabrak och vita lindor, det närmasta jag går färgglatt är väll marinblått:p

Men funderar på (nu när jag har en brun hoppsadel och ett brunt hoppträns) att köpa in lite färgglatt bara till uteritter och hoppridning, lite kul kan det ju va att matcha! Till dressyren håller jag mig till Vitt tror jag;)

 

Har gjort en bild på en rosa och en vit outfit (har dock inte tänkt och köp den rosa!:P).


Vilken tycker ni är snyggast?:p


    



  

Av Maria - 11 mars 2011 16:50

Hej! Har just vart på sjukan , kom inte upp ur sängen i morse själv, då med 2 voltaren och en panodil..... 

Har iallafall fått bra diagnoser! Puh!! De trodde att jag hade fått en spricka i (istället för revbenen) ländryggen, men jag röntgades och det såg bra ut!  Jag hade helt enkelt fått ett megablåmärkt på ena sidan ryggen som va väldigt svullet, så fick bara rejält med värktabletter. Ska röra på mig så mycket som möjligt och får rida så fort jag har lite mindre ont! Så skönt!

Mer uppdatering kommer ikväll när jag har piggnat till lite:) Så ni har något att se fram imot!

 

  

Av Maria - 10 mars 2011 22:54

Puh!! Tänkte bara berätta att Loretto mår bra! Är så lättad!! :) Mamma va på stallet idag och såret såg jätefint ut, han haltade inte ock mådde toppen!

 

Sedan hade mamma vart nere på "MyOne" och köpt wintecgjorden (se inlägget innan), det blev ett litet uppvaknande igår att vi behövde en ny....

Så hon tog en lite ridtur eftersom han mådde bra och så att han inte blev räddare för sadeln. Han skötte sig exemplariskt min lille prins och gjorde ingeting!

Han trivdes super med den nya sadelgjorden dessuton, ett BRA val för er ed hästar som har sadeltvång!

Själv är jag supermörbultad och stannar hemma imon också... Urk!Hoppas iaf på att kunna åka till stallet & se när mamma rider lekton för Yvonne, oxå första gången på riktigt!

 

 

  

Här är 2 bilder som jag tog för några dagar sedan!

  

 

 

  

Av Maria - 10 mars 2011 16:51

Det finns ju så mycket olika onödiga hästprylar man vill köpa, här är åtta stycken "vill ha saker"!

     

1. Ett brunt svängt pannband till hopptränset, med "gula" swarowski stenar:)

 

2. En fin namnskylt med dressyrtema på.

 

3. Något jag inte testat! Silicondroppar som manbara behöver yttepyttelite för att reda ut man och svans.

 

4.En gummiborste till fällande hästar mm.

 

5.Äppelbett - till hopp(&uteritts)tränset

 

6. Wintec Dressyrgjord-En gjord som är helstretchig, svägd, med luftningssystem för att sitta bäst och följa med ihästens rörelser.

 

7. Ett otestat torrshamposom verkade bra:)

 

8. Rakt Novabett, vet inte varför jag vill a det men det ska vara bra för tänderna och som "omväxlingsbett".

 

 

 

  



Av Maria - 9 mars 2011 21:55

Hahahah Nu lägger jag ut ett litet töntigt pysselinlägg:P

Jag har en liten konstig "hobby", nämligen att sy hästrosetter! Jag började när jag höll på med ponnysar, tyckte att det var så dyrt med sådan man-rostetter som man köpte på hästaffärerna. Så jag kollade hur de va sydda och försökte att göra likadant! Detta har jag gjort sedan jag var typ 10 år:P

Så nu ska ni bloggläsare få veta mina små hemligheter i olika steg med bilder:D

Det du behöver:

  • nål
  • tråd
  • hårdare tyg eller band, finns att köpa på vanliga tygaffärer (till just den här använder jag ett guldigt tygband)
  • Hästgummisnoddar
  • lim, gärna textillim

 


    


1. klipp en ca 2-4x3-6 cm stor tygbit (om du har ett band är det ju redan utmätt, klipp då av det så långt du vill ha de) Det ska bilda en rektangel. Jag gillar storleken ca 4x5 cm. Klipp med "vävningen" i tyget.

 

 


2 .Kanten kommer antagligen att bli så här flikig, så klipp av det värsta. 


  

3. Limma kanten/a ca 1/2 cm. Nu hade jag bara kontaktlim, detta e inte så bra så använd helst textillim:)

   


Så här ser den limmade kanten ut.



4.Vik in kanten dubbel, då blir det snygga kanter överallt:)


 


5.Vik ihop bandet som en solfjäder, det blir finare ju fler gånger man viker dem tycker jag. Men om tygbiten är mjuk blir det snyggare med lite färre vikningar.


  


Vikt!




6.Tryck ihop "vikningarna" så de ligger rakt och sy igenom en gång i mitten av tygbiten. Här ligger "vikningarna" löst.



7.Sy 1 mm från där nålen kom ut och tillbaks till andra sidan igen:)


 


Så här ska det se ut då!


  


8.Sy tillbaks igen till den sidan där änden på tråden inte är och ta ett gummiband och trä på nålen.


  

9.Gör 2 eller 3 dubbelknutar av änden och nåltråden. Klipp av tråden.


   



Väckla ut rosetten och Voila! En färdig hästrosett!

 

 

       


Här är en rosetten och en lite nogrannare gjord rosett:)

         


Med lite fantasi kan man göra massor med finasaker! Här är en vit rosett med en blingblingsten i!


    

Eller en sån här, de har jag gjort i färgerna marinblått-svart-vitt-silver och guld.


      

Här är min flät/rosettlåda:)

 

Hela lådan:) Här har jag gjort alla rosetter förutom de röda och lila längst ner.:)

 

Och tillsist med locket på! Tyvärr har det blivit en spricka i locket, men men!

Nu har ni något kul att pyssla med!:D


  

Ovido - Quiz & Flashcards