LorettoG

Direktlänk till inlägg 3 april 2011

Sadeltvång!

Av Maria - 3 april 2011 20:13

Vad gör man och varför har hästen sadeltvång?


Som ni vet har Loretto sadeltvång, det menas med att hästen tycker att det är obehagligt att ha sadel (tyngd) på ryggen eller t.ex att hästen reagerar man spänner gjorden.

Då kan den få panik, bli bitska, bocka eller liknande.


Sadeltvång har häsen ofta för att den har vart med om obehag vid inridning eller har blivit behandlad bryskt . T.ex är Loretto ganska skygg i närheten av män.


Det kan också bero på att hästen har ont i ryggen, att den har skelettfel eller kanske att den hade ont i magen under inridningen?


En på stallet berättade om att hon hade haft en häst med hämskt sadeltvång, den hade haft problem (ont) med tarmar (?) och då hade ägarna satt på sadeln vid inridningen för att de inte vetat problemet.

Det resulterade såklart att hästen var jätterädd och aggressiv när sadeln kom på tal.


Men vissa hästar har det bara, det är okänt varför, men antagligen någon nerv i ryggen.

Ännu en andledning kan vara att man har haft fel sadel som legat kasst på hästen occh orsakat tryckskador på ryggen.


Men

 

vad gör man åt det då?


Den bästa medecinen är nog tiden, man får vara försiktig, testa många olika sadlar för att hitta en bra (anställ en sadelutprovare) och skaffa olika metoder för att hästen ska få en så possetiv syn på sadeln som möjligt.:)


Ett bra tips är att köpa en bra sadelgjord, detta kan göra jättestor skillnad.


Jag köpte en ny sadel som var luftstoppad, en ny gjord som också var luftstoppad och helelastisk. En renfäll som gjorde det mjukt under sadeln och ger honom socker varje gång jag sitter upp.


    


    

 
 
Tessan

Tessan

4 april 2011 12:07

En häst på ridskolan hade sadeltvång när min mamma red där. Hon fick alltid tillsyn och hjälp av ridläran när det skulle sadlas och sitta upp. Tre gånger gick det bra. Inga problem överhuvudtaget. Men fjärde gången när hon skulle hoppa upp(ridläran stod bredvid) så hoppade hästen rakt upp. Följden blev att hon ramlade av o bröt armen.

Nu har den hästen fått ett nytt hem och tävlas och har inte längre sadeltvång. Tror att det berodde mest på att sadel satt helt fel, även att hästen inte trivdes på ridskolan :)

http://www.gulingpower.blogg.se

Maria

4 april 2011 17:48

Ja, de är ju så känsliga! Loretto är som prinsessan på ärten, han har sprängt för att jag hade en ny sadelgjort som han inte gillade och bockade av mig för ett tag sedan ju för att jag spänt gjorden litelite för löst så att sadeln vinglade ..... Så kan det gå!:)

 
elin

elin

4 april 2011 14:34

fin blogg
allt bra med dig ? :)

http://powniiees.blogg.se

Maria

4 april 2011 17:45

Tack! Det är bara bra:)

 
Dafie

Dafie

4 april 2011 20:26

Usch, tycker så synd om alla hästar som fått sadeltvång av för dålig inridning och sådant :(

http://www.dafiedencoola.blogg.se

Maria

4 april 2011 21:20

Verkligen! Vissa hästar som skulle vart så fina om de bara hade hamnat i rätt händer!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 1 juni 2011 19:22

Nu finns det massor med ny intressant läsning på bloggen: Lorettog.com*klicka*   ...

Av Maria - 21 maj 2011 12:10


Nu har jag frågestunt på min nya blogg : *klicka* http://www.lorettog.com Kika in och ställ en fråga!:)     ...

Av Maria - 26 april 2011 09:13

Hejhej! Jag har en nyhet: har flyttat bloggen till wordpress:D Den nya adressen är: www.Lorettog.com ...

Av Maria - 25 april 2011 17:45


Kikade lite på bloggdatorer på mediamarkt idag, fyller år om en månad och har tänkt att önska mig en minipc:D Fastnade för en nokia som var lite fräck:)  Kom gärna med tips om minisar/netbooks!       Har föresten köpt en ritplatta som ja...

Av Maria - 25 april 2011 16:29


  Dissar vojlockar!      Är gräsligt fult,stelt och gammaldags och jag ser inget possetivt med det!         ...

Ovido - Quiz & Flashcards