LorettoG

Alla inlägg den 11 april 2011

Av Maria - 11 april 2011 21:51

Tycker att detta är en väldig bra och enkel övning för fjantiga hästar, fick tipset av min NH tränare för något år sedan:)


Det här behöver Du:

  • Sprayflaska med glansspray eller torrshampo (tips-spä ut med vatten för övningen)
  • En häst
  • Gärna en repgrimma då man snabbare och tydligare kan ge eftergift i den.

Håll hästen ganska kort i grimmskaftet, ca 2-3 dm neråt.

Stå snett framför/brevid hästen. 

Ta fram flaska och visa hästen den, spraya lite på marken.

Spraya på hästen -lättast är att börja på magen. Hästen kommer antagligen om den ogillar spreyningen att dansa lite men fortsätt håll ett stadigt och fast grepp i grimskaftet. Fortsätt att spraya bestämt tills hästen står stilla (detta har tagit för de hästar jag testat på ca en halv minut första gången). Då släpper du efter på grimskaftet, berömmer och tar bort flaskan. Gör likadant på t.ex benen och under magen mm, tillshästen vänjer sig!

Superenkelt, gjorde det här 3 gånger på Loretto och efter tredje brydde han sig inte! Roligt!:)



 

Finisen på promenad!:)

 




Av Maria - 11 april 2011 20:31

Nu är jag maximalt trött! Det som håller mig vid liv är typ tanken på lov om en vecka och Loretto;)

Har typ sovt 3 timmar inatt och har haft fullt upp hela dagen!


Loretto är iaf inte svullen längre som tur var! PUUHH! :) Var ute och gick i paddocken och njöt av det fina vädret. Han fick vara täckfri och sola! skönt:) Passade även på att spreyträna honom nu när solen värmde, gör detta då jag hatar när hästar får panik (dansar och fjantar sig) av spreyflaskor, hällst på sommaren när man använder flugsprey! Tänkte skriva ett litet inlägg om hur jag spreytränar honom, skulle det vara intressant?:)


Hahah så här lagom charmig kan man se ut i hagen om man heter Loretto;)


 

Av Maria - 11 april 2011 12:31

Nu sitter jag i skolan, pallar inte att plugga...


Ska till stallet om 1,5 timmar, en från stallet sms:ade och berättade att Loretto var svullen i vänster framben igen, fan!


Men han haltade iallafall inte! Hoppas bara inte att det är senan, har hört 1000 skräck historier om det!


Ska bara jogga honom idag, kanske bara gå till och med, får se hur pass svullet det är. Har ni några bra tips på om man ska göra något speciellt?

Kylinpackning?

Om det inte blir bättre inom kort kommer självklart vetrinären.


Här är en favorit i repris eftersom att jag inte har några nya bilder i skolan!

       

Ovido - Quiz & Flashcards