LorettoG

Alla inlägg den 2 april 2011

Av Maria - 2 april 2011 22:39

Här är innehållet i min älskade ryktväska!:


Full rycktväska:)  Tom rycktväska, kan värkligen rekomendera jacsons, den är stor, stadig,snygg,har mycket fack och dessutom ett "lock" av tunt vattnavvisande tyg.  





  1. Borste nmr 1 är en borste med tät borst för att ta bort damm och stöv. Fungerar bra och tar mycket, dock så är den vit/gråbrun vilket inte är praktiskt alls! Är bra till vita tecken!  Inköpt på hööks.

   


2. Gillar inte plastborstar igentligen, men detta är ett undantag! Den är super! Har ett härligt gummihandtag som ligger jätteskönt i handen, tät borst som tar bort dam och smuts jättebra! Inköpt på S.O.P (kmr från Danmark) Rekomenderas!!


 

3.En borste som jag inte kan rekomendera till korthåriga härstar, vet inte hur den funkar på långhåriga. Sliter på svansar och är mkt vinglig med så långt handtag(vilket även är obehagligt och hårt att hålla i) . Lång borst på för liten yta som lätt bryts. Inköpt på hööks.

 

4.Mikrofiberhandske Är igentligen till för att damma saker, köpte den på maxi (billigt!). Fungerar jättebra till att damma av hästar och glansa dom! Rekomenderas!

Inköpt på Ica Maxi

  5. Glansborste med lång borst. Fungerar riktigt bra på korthåriga/rakade hästar, de blir superglansiga! Dock ingen höjdare på långt hår/vinterpäls. Är lite vinglig att hålla i.

Inköpt på MyOne


 

6. Korthårig borste med lite blandat mjukt och hårt tagel. Mycket bra allroundborste med härligt grepp! Vet inte vart den är inköpt.

 

7. Den bästa rotviskan jag har/haft! Kan värkligen rekomenderas!! Har ett underbart grepp,perfekt borst och tar bort lera lika bra som damm! Inköpt på hööks. Rekomenderas!

 

8. Mammas gammla Stübben borste. Den är grym att ta bort damm och glansa med! Har kort tagel, lite längre där ute och kortare där inne. är lite hård att hålla i dock.

Vet inte vart den är inköpt.

 

9.En av mina favvoborstar, bananborsten. Har mjukt mångt tagel som är jättego att hålla i och glansar jättebra!

Inköpt på hööks. Rekomenderas!

 

10.Fårskinnsvante Mysig för både häst och människa, är len på in och utsidan. Har dessutom ett "rep" på insidan som man kan hålla i. Är mkt bra för glansning och massage. Inköpt på hööks (?)

  


11.Inte min favorit, massagegummiskarapsaken. är lite och luktar lebbigt gummiaktigt (vilket inte går bort). Har sett mkt bättre alternativ till massage. Vet inte vart den är inköpt.


 

12.Vanlig metallskrapa. Lite sliten kanske?:P

Inköpt på hööks(?)

 

13.En till av mina favoriter! Underbar att hålla i med lagom långt ganska mjukt tagel. Fungerar hur bra som hellst att ta bort damm med! Rekomenderas!

Inköpt på hööks.

 


14. Mikrofiberduk. Otroligt bra duk som tar bort damm och glansar super värkligen. Billig och bra på Maxi! Där får man 4 olika dukar jättbilligt!

Inköpt på Ica Maxi.

 

15.Bra lite liten borste för fällande hästar, mkt bra för ansiktet på hästen. Men har inte särskillt stort användningsiområde. Vet inte vart den är inköpt.

 

16.Vanliga piggborstar. Inköpta på hööks


 

17.GRYMT bra gummiborste för fällande hästar! Har ett handtag som man kan ändra i 4 olika lägen. Även jättebra för håriga shabrak mm. Rekomenderas! Inköpt på GHS 2009 (?)


 

18.Start bra flättråf. För knoppning främst. bra lagom stora nålar ingår.

Inköpt på S.O.P

 

19.Man och svansborstar. Bra borstar som dock sliter en del på svansen.

Inköpta på hööks 

 

20. Pannborstar. nmr 1 (svart) liten och bra, gott handtag.vet inte vart den är inköpt.

 Nmr 2 är en fårskinnsborste som är jättemysig! Fällde dock en del i början. Inköpt på MyOne

 

21.Massage och fällningshandske.  Har inte haft den så länge men värkar super. Mkt bra till massage och blir inte svettig/kletig som gummi kan bli. Inköpt på S.O.P

 

22.Vanlig gummiskrapa. Inköpt på hööks.

 

23.Rotviska med tät borst för lite grovare borsning. Fungerar bra som allroundviska men har lite för kraftigt och hårt handtag. Vet inte vart den är inköpt.


  


24.Svampar i olika storlekar. De från t.ev hööks är inte bra, så köp mjuka från t.ev Maxi. Inköpta lite här och där.

  


25. Ryck kniv. Bra till toppning av t.ex lugg. Men inte så bra som "rycktkniv". Inköptpå hööks.

 

26.Karleds, bra till hästar med mugg, kommer åt överallt. Ser ut som en tandborste:P Inköpt på GHS 2009 (?)

 

27.Alla dessa kammar:D

1.Liten blå flätkam. Tycker inte om flätkammar, mendenna är bra för att den är liteböjd i formen. Används inte mycket dock. Inköpt på S.O.P

2.Ryckkam Fungerar bra till ryckning för att få bättre grepp om hårstråna. Tar mer tid än om man rycker som vanligt. Inköpt på hööks.

3.Vanlig kam men med små vågor/taggar på halva sidan av kommen, vilketreder ut hårstråna lättare och gör kammen stadig. Ska inte användas till svansen! Inköpt på GHS 2009(?)

4.Den bästa kammen jag har! Har 2 sidor , en med brett mellanrum och en med smalare. Är underbar att hålla i, stadig och i stort sätt omöjlig att knäcka. Kan tro det eller ej användas isvansen utan att det sliter ett hårstrå (är väldigt nogran hur svansen ser ut) , används alltid! inköpt på MyOne

 

28.Hovkratsar, den rosa är min favorit, är mkt go att hålla i.

 

29.Vitt flätband, inte alls mkt använt men det är säkert bra. Tkr inte det är så snyggt. Som ni ser blir det även smutsigt på kanterna. Vet inte vart det är inköpt.

 

30.Kärlek till min flätlåda:D Där finns gummiband (silicon och vanliga), rosetter och litepärlor.

 

31. Highlight (och vaselin). Magi! Highlight är en av de bästa "skönhetsprodukter" som jg testat. Det används för att göra ögon och mule mer uttrycksfulla, man använder det mkt till araber. Man kan nog få vilken häst som helst att se ut som en flyingehingst!:D Kan tycka att den är lite lite för fast i formen (är en cream) och då tar jag och blandar den med lite vaselin så blir den perfekt. Det återfuktar dessutom mulen.:) Rekomenderas! Inköpt på hööks   


32.Använder mig av "resehårspray"(Liten flaska) Som är mkt käck, hästarna blir inte rädda för den. Använder alltid extra stark för att knoppar mm sk hålla, så slipper man ta så mkt. Rekomenderas! Inköpt på Maxi

 


33.Olika saxar! Lite olika storlekar och olika användningsområdn. Den i mittenär till för trimmning av hästhår eller för att t.ex klippa bort "sprethårsstrån" när man knoppar,darför är den lite böjd. Inköpta lite här & där.

 


Här är allt samlat:D

  

 

Av Maria - 2 april 2011 19:49

Nu är jag tillbaka från stallet!:)

Red somsagt för första gången idag på ett litet tag och är jätteglad! Det gick jättebra!! Vilken lite drömhäst jag har!!

Han var lite stel och så vilket man kan förstå efter han inte gått riktigt på ett tag och så var han piggelutt!

Skrittade honom mycket och övade lite på skänkervikningar, det satt som en smäck:D

Sedan travade jag, mest honom i en ganska låg form för att han skulle få "springa av sig". Sedan samlade jag ihop honom och red b.la den här rörelsen (bilden blev inte så bra, men hoppas ni förstår ändå;) :


   


När jag samlade upp honom och satt ner på honom var han underbar, man bra satt och njöt!:D

Haha sedan skulle jag trava lite på voltern där vi galopperar ibland, även då nedsittning. Då "missuppfattade" han skänkeln väällldigt ofta och galoppera;) Lille piggelutt:D Nu ska jag gå igenom alla mina rycktsaker så ska ni få se dem:)    



Av Maria - 2 april 2011 13:48

Klickade runt lite på några hästshoppar och hittade den här:   



Ser inte det otroligt smart ut??:D


När jag pysslar och borstar Loretto tycker jag att det ingår att fläta man och svans ibland, gör det för att man och svans (och lugg såklart) ska hålla sig så fina,rena och så lite slitna som möjligt. 

Och då om man ska fläta t.ex manen är det väldigt jobbigt att inte ha en pall i närheten, då är väll denna grym eller?:D


Man har kombinerat rycktlåda och pall i ett, frågan är om den blir för stor, den håller ju lixom för 120 kg!!


Är det någon som har en sån här, är de bra? Funderar starkt på att skaffa den:)




 

Av Maria - 2 april 2011 13:22

Hejhej!

Nu ska jag till stallet och rida Loretto för första gången på ett tag (för nya läsare så kastade Loretto av mig och så har jag haft för ont i ryggen för att rida):D Spännande!

Har tänkt att ha en liten "ryckthelg" på bloggen, men det blir antagligen efter jag kommit hem från stallet:) Ska ta visa vad jag har i min rycktväska mm så håll koll:p    



Ovido - Quiz & Flashcards