LorettoG

Direktlänk till inlägg 11 april 2011

Hur man spraytränar sin häst!

Av Maria - 11 april 2011 21:51

Tycker att detta är en väldig bra och enkel övning för fjantiga hästar, fick tipset av min NH tränare för något år sedan:)


Det här behöver Du:

  • Sprayflaska med glansspray eller torrshampo (tips-spä ut med vatten för övningen)
  • En häst
  • Gärna en repgrimma då man snabbare och tydligare kan ge eftergift i den.

Håll hästen ganska kort i grimmskaftet, ca 2-3 dm neråt.

Stå snett framför/brevid hästen. 

Ta fram flaska och visa hästen den, spraya lite på marken.

Spraya på hästen -lättast är att börja på magen. Hästen kommer antagligen om den ogillar spreyningen att dansa lite men fortsätt håll ett stadigt och fast grepp i grimskaftet. Fortsätt att spraya bestämt tills hästen står stilla (detta har tagit för de hästar jag testat på ca en halv minut första gången). Då släpper du efter på grimskaftet, berömmer och tar bort flaskan. Gör likadant på t.ex benen och under magen mm, tillshästen vänjer sig!

Superenkelt, gjorde det här 3 gånger på Loretto och efter tredje brydde han sig inte! Roligt!:)



 

Finisen på promenad!:)

 




 
 
Emma

Emma

13 april 2011 08:24

Riktigt snygg repgrimma, var har du köpt den? :)

http://www.Armonios.blogg.se

Maria

13 april 2011 09:23

Tack! Jag köpte den av min NH tränare, hon har en hemsida: http://www.bushasten.se/index.html

Den är jättebra värkligen, snygg med superkvalite värkligen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 1 juni 2011 19:22

Nu finns det massor med ny intressant läsning på bloggen: Lorettog.com*klicka*   ...

Av Maria - 21 maj 2011 12:10


Nu har jag frågestunt på min nya blogg : *klicka* http://www.lorettog.com Kika in och ställ en fråga!:)     ...

Av Maria - 26 april 2011 09:13

Hejhej! Jag har en nyhet: har flyttat bloggen till wordpress:D Den nya adressen är: www.Lorettog.com ...

Av Maria - 25 april 2011 17:45


Kikade lite på bloggdatorer på mediamarkt idag, fyller år om en månad och har tänkt att önska mig en minipc:D Fastnade för en nokia som var lite fräck:)  Kom gärna med tips om minisar/netbooks!       Har föresten köpt en ritplatta som ja...

Av Maria - 25 april 2011 16:29


  Dissar vojlockar!      Är gräsligt fult,stelt och gammaldags och jag ser inget possetivt med det!         ...

Ovido - Quiz & Flashcards